Det svåra samtalet för dig som ledare

Det svåra samtalet
Nu är det dags! Nu ska du in med en av dina medarbetare i rummet för ett svårt samtal. Det är både en skilsmässa på gång och ett spelberoende på arbetstid. Irriterat tänker du att det där kunde väl någon från personalavdelningen ta hand om… eller företagshälsovården. Varför ska du behöva utsättas för detta?

STOPP! Tänk om den här chefspersonen är du…!

Aha, du känner igen dig, alltså!? Bli inte chockad över det, för nu har du chansen att göra något bra av det. Du är inte ensam om att tycka det är obehagligt, otäckt eller nervöst att behöva ta tag i det där känsliga samtalet. Det beror oftast på några olika saker, som t.ex. :
det väcker upp din egen smärta
du har egna obearbetade livskriser
det är ren okunskap
du vet inte vad du ska säga
du vet inte hur du ska agera
– du är rädd för hur personen ska reagera

Men du, en sak är säker i alla fall… det väcker känslor hos dig, eller hur?
Du är ingen robot, du är en människa med känslor. Grattis!

Vi får tidigt lära oss hur vi gör när vi skaffar oss saker – hus, lån, jobb, barn – men ingenstans om hur vi gör när vi förlorar någonting eller någon. Tänk efter, visst känner du igen det?

En kanadensisk undersökning
I vårt samhälle är det inte accepterat att visa känslor, speciellt inte negativa känslor.
En kanadensisk undersökning har påvisat att barn upp till 15 års ålder får höra av sin omgivning minst 25 000 gånger (!) att det inte är accepterat att visa negativa känslor.
Jo, du läste rätt! Visst är det ofattbart?

Är det något som saknas i ledarskapet idag – enligt vad jag hört från chefer – så är det hur sådana här samtal går till. Jag anser att det är varje chefs och ledares ansvar att hålla det första mötet! Du ska inte lösa något, men du ska kunna lyssna och få den olycksdrabbade att känna sig bekräftad genom det.

Hjärtligt lyssnande
Lyssna – var ett hjärta

På detta sätt växer du både som människa, chef/ledare och medmänniska. Är det något som företagen behöver idag så är det stärkta ledare som kan lyfta sin personal.

För att inte tala om ekonomin! Företaget tjänar mer pengar på att personal trivs och arbetar… inte att de är sjukskrivna! Dessutom… bättre reklam – gratis – går inte att få än nöjda medarbetare som lovordar företaget och dess chefer/ledare.

Tack för att du läste och kommentera gärna. Hur gjorde du? Hur tänkte du?

Blomma ut och känn dig lycklig

Hibiskus
Blomma ut

Blomma ut och känn dig lycklig
Snart är det Midsommar. Tiden har sannerligen sprungit iväg. Tyckte det var Midsommar alldeles nyligen.
Ska du plocka 7 blomster att ha under kudden och drömma om din kommande kärlek?
Oavsett väder och vind – blomma ut och känn dig lycklig! 🙂

Gemenskap och glädje
Att umgås, känna gemenskap och glädje, är något vi behöver göra lite oftare i vardagen. Som det nu är gör de flesta av oss detta när det är högtidsdagar av något slag – bröllop, storhelger, födelsedagar, barndop – men det behövs faktiskt mer i vardagens lunk.
Vad tycker du?

Livet ska upplevas med inlevelse
Varje ny dag är den första på esten av våra liv. Smaka på den meningen, låt den uttalas långsamt, högt och med eftertanke.
Vad händer inom dig då?


Skriv gärna ner svaren här på sidan och dela med dig av din visdom, dina tankar och funderingar 🙂 Dina ord kan betyda mycket för någon annan.

Orolig tid i en orolig värld

Dimma
Treva sig fram i dimman

Orolig tid i en orolig värld
Vår tid är rejält orolig. Många upplever frustration, ilska, oro och förtvivlan över hur det ser ut i vår värld idag. En del jag talat med anser at det är FÖR mycket negativa nyheter och att de inte orkar ta in allt. Det de inte kan påverka föder bara mer av alla känslor.
Inte blir det bättre av all politikerförakt och alla ruttna affärer som vissa företag har hållit på med (ingen nämnd, ingen glömd).

Det är för mycket ”jag”-tänk i vårt samhälle – istället för ”vi”!

Krig, terrorbrott, våld, mord … tänk om det vore optimalt att få läsa om fred, kärlek, omtanke, glädje och medmänsklighet. Det behövs ett rejält omtag.

Små framsteg skapar stora förändringar
Vi kan börja på vår nivå, i det dagliga, med att skapa svallvågor av det vi mest önskar. Det gör underverk med det lilla, även om du inte tror det.
”Liten tuva välter stora lass” – minns du? Bra!

Le och skratta mer, tänk absolut mer positivt! Håll upp en dörr för någon, kp en blomma till en annan som behöver uppmuntran, sänd ett mail eller hellre – posta ett vykort – till en annan du vill glädja, bjud på en fika, bjud på ditt lyssnande öra… det om något skapar medmänsklighet och omtanke.  Många människor blir inte lyssnade på idag. Alla har något att berätta, alla kan något.

Svallvågen som förändrar världen
Skriv här på sidan om vad du tänker börja med för att få till en bättre tillvaro. en bättre värld.
Tänk… DU börjar skapa svallvågen som är början på en finare, medmänskligare värld.

Berätta för oss alla… hur tänker du göra det och när? 🙂

Regnet det bara öser ner

Regnstrimmat fönster
Regnet behövs

Regnet det bara öser ner
Regn renar luften och behövs i naturen. Jag har sett så mycket pollen på lövträden, det ser ut som vit damm. Det måste vara svårt för bladen med den beläggningen.

Någon som har kunskap om detta?

Lugnande och sövande
Det är avstressande, lugnande och lätt sövande att titta på regnet som rinner ner längs med fönstren. Ljudet av regn som smattrar känns behagligt för min del. Det är lättare att ta sig för läsning eller ta en kort tupplur.

Hur känner du?

En ros om dagen ger lyckorus i magen

Rosor
En ros om dagen ger lyckorus i magen

Rosor
Det är något speciellt med rosor. Rosor i mängd, rosor i olika färger.
Tulpanen är vårblomman, men rosor… går att ge och få året om 🙂

En ros om dagen ger lyckorus i magen – smaka på den meningen.
Ge en ros – eller flera – till någon du uppskattar. Du kommer att få så mycket lyckorus tillbaka, för att ge är mäktigt. Det är ett enda lyckorus att se en annan människas glädje över att få en vacker blomma.

Du… ja just du som läser detta… vilken är din favoritblomma att ge bort?

Känslomässig läkning

Bearbeta sorg
Sorgbearbetning

Sorg är den normala och naturliga känslomässiga reaktionen vid en förlust
Hur förluster upplevs är helt individuellt. Men dödsfall, skilsmässor och separationer är oftast smärtsamma. Att flytta, gå i pension eller att mista ett husdjur är exempel på andra förluster.

Det finns lika många reaktioner på sorg som det finns människor
Det går därför inte att beskriva hur en normal känslomässig reaktion vid en förlust ser ut. Sorg är individuell och unik. Det är också de tankar och känslor som förknippas med relationen till det förlorade, oavsett om denna förändrats på grund av dödsfall, skilsmässa eller av annan orsak.

Känslomässig läkning
Känslomässig läkning av en förlust uppnås genom att vi först tar reda på alla outtalade och okommunicerade känslor i relationen. Därefter sätter vi ord på våra känslor och kommunicerar dessa.

Att släppa taget och gå vidare är vanliga råd vid förluster
Skulle vi inte göra det om vi bara visste hur? Att bearbeta sorgen över en förlust gör det möjligt för oss att släppa taget och att gå vidare. Detta är nästan omöjligt utan att först genomföra vissa handlingar. Innan vi påbörjar dessa är det viktigt att vi tittar på hur vi tidigare hanterat våra förluster och gör oss av med de föreställningar som inte fungerat.

Små barn är experter på sorgbearbetning
Varför? Jo, för att de är alltid i nuet, precis i denna sekund, och de tillåter sina rena känslor att få komma till ytan, precis som vi alla borde för att kunna vara i emotionell balans. Barn har tre huvudsakliga metoder för att ”smälta” eller tillgodogöra sig alla upplevelser de är med om i livet; spontansång, symbolisk lek och gestaltning i bild och form. Dessa metoder använder de spontant och naturligt utan vuxen inblandning under sin fria lek.

Dagens sjukbesök gav insikt

Ett glatt hjärta förblir starkt
Ett glatt hjärta förblir starkt

Sjukbesök
Dagens sjukbesök gav mig en insikt… hälsan är det viktigaste!
Ett glatt hjärta är ett starkt hjärta och vice versa.

Livet är värdefullt
Upptäckten att ett flertal vänner och bekanta i min närhet är sjuka på olika sätt fick mig att prioritera om i livet. Dålig ekonomi p.g.a. arbetslöshet är inte lika tungt efter sjukbesök. Livet är för värdefullt för det! Det gäller att
leva och njuta NU!

Besök de du känner i tid
Det är oftast svårt att få till tider att träffas på numera. Alltid är det nåt som kommer emellan och ibland känns det frustrerande att alla har fulltecknade agendor.
Glöm inte bort att
hinna träffas, fina medmänniskor, innan det är försent!

Kärlek är styrka – hälsan likaså
Kärlek – platonisk, universell – är värdefullt.
Hälsan likaså.  Känn tacksamhet för varje ny dag i friskhetens och kärlekens tecken.

Besvikelser

Besviken
Besvikelse


Besvikelser

Livets besvikelser kommer i alla dess former, drabbar alla oavsett ålder och kön. Besvikelser är skillnaden mellan dina förväntningar och verkligheten.
Du kan jämföra besvikelser med en förlust. Beroende på djupet av din besvikelse, kan du uppleva en variation av känslor – ilska, svartsjuka, avund, bitterhet, sorg – som håller i över ett par timmar, dagar, veckor eller månader.
Om du kan förhålla dig till besvikelser på ett hälsosamt sätt, kan du – förutom att acceptera det – lära dig av det och växa genom det.
Men hur kan man se ljuset på andra sidan genom smärtan? Jo, det är 5 steg att gå igenom:

  1. Tillåt dig själv att känna förlusten du blev besviken av
    Det är inget att skämmas över, kom ihåg att du inte är ensam om att råka ut för besvikelser. Erkänn dem för dig själv och känn verkligen av alla känslor som kommer. Om du försöker gömma dem så dyker de upp förr eller senare.
  2. Identifiera dina känslor
    Vilka känslor har du? Ilska? Sorg? Hat? Avund? Svartsjuka? Ring en god vän som kan lyssna eller skriv av dig allt.
  3. Analysera dina förväntningar
    Beror din besvikelse på att du hade orealistiska förväntningar? Försök nu att verkligen se det för vad det är och inte för vad du hoppades att det skulle ha varit.
  4. Gå igenom den besvikna händelsen
    Fundera på om du kunde ha gjort på ett annorlunda sätt eller om du rent av använder samma sätt att agera på gång på gång. Ta till en annan strategi nästa gång.
  5. Ge dig själv tid att se besvikelsen ur ett nytt perspektiv
    Efter en tid kan du rent av tycka att det var tur att det blev som det blev, att du t.ex. inte fick det där jobbet du blev besviken över att missa då, annars hade du inte haft det du har idag!

Lycka till, lilla medmänniska 🙂