månadsarkiv: februari 2021

Psykisk ohälsa

Förklaring av psykisk ohälsa
Vad är psykisk ohälsa egentligen? Enligt 1177.se förklaras det med dessa ord: ”Symtom för psykisk ohälsa kan vara att man ser och hör saker som ingen annan gör, att man känner sig ledsen, orolig, ensam, har sömnsvårigheter och mår dåligt en längre tid.”

Folkhälsoguiden
Det befaras – och förväntas – att det kommer att öka med psykisk ohälsa bland befolkningen under Corona pandemin, även med tanke på arbetslöshet och ekonomiska förvecklingar.
Det visar en rapport från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES).
Läs gärna mer här: Stora risker för psykisk ohälsa under coronakrisen (folkhalsoguiden.se).

Vad du och jag kan göra
Det vi alla kan göra är att vara uppmärksamma på de i vår närhet som kan drabbas av depression eller förändrat beteende på något sätt. Ett samtal, stöd i någon form. hjälp med att kontakta läkare om så behövs. Med omtanke kommer vi väldigt långt. Det behövs så otroligt lite för att vi ska ge en annan människa hopp i dennes mörker.

Hur mår du själv just nu? Dela gärna med dig av dina känslor. Här kan du vara anonym.

S som i självmord

Jag mötte en f.d. arbetskollega häromdagen och fick reda på att den vuxna dottern hade hängt sig själv i hallen i sin lägenhet. Det tragiska ordet självmord blev med ens verklighet.
En fruktansvärd syn för kollegan, mamman i fråga, som var den som hittade sin dotter.

Skuld- och skamkänslor
Självmord efterlämnar svåra skuld- och skamkänslor hos de efterlevande. Oftast märker de inte av att det kan gå så långt, eller så tror de att depressionen snart går över. I andra fall har det framgått att livsledan är stark, men det ingen har trott att det ska ske trots allt.

Det är fruktansvärt tragiskt när ett självmord sker. En person som egentligen förtjänar att blomma ut, ser ingen annan utväg ur mörkret. Det om något är en tragedi.

Ge av din tid
Var alltid observant när någon runt dig drar sig undan eller visar/talar om att den mår dåligt. Ge av din tid att lyssna och ta en daglig kontakt via mobilen för att höra hur det är. Ta en promenad tillsammans. Det du framförallt ska göra är att LYSSNA. Inga klämkäcka råd eller jämförelser. Ge den andra personen din fulla uppmärksamhet. Bli inte rädd för tystnaden. Du går bredvid och du anar inte vad det betyder och känns för den som mår dåligt.

Foto: Inga-Britt IB Gustafsson