Det svåra samtalet för dig som ledare

Det svåra samtalet
Nu är det dags! Nu ska du in med en av dina medarbetare i rummet för ett svårt samtal. Det är både en skilsmässa på gång och ett spelberoende på arbetstid. Irriterat tänker du att det där kunde väl någon från personalavdelningen ta hand om… eller företagshälsovården. Varför ska du behöva utsättas för detta?

STOPP! Tänk om den här chefspersonen är du…!

Aha, du känner igen dig, alltså!? Bli inte chockad över det, för nu har du chansen att göra något bra av det. Du är inte ensam om att tycka det är obehagligt, otäckt eller nervöst att behöva ta tag i det där känsliga samtalet. Det beror oftast på några olika saker, som t.ex. :
det väcker upp din egen smärta
du har egna obearbetade livskriser
det är ren okunskap
du vet inte vad du ska säga
du vet inte hur du ska agera
– du är rädd för hur personen ska reagera

Men du, en sak är säker i alla fall… det väcker känslor hos dig, eller hur?
Du är ingen robot, du är en människa med känslor. Grattis!

Vi får tidigt lära oss hur vi gör när vi skaffar oss saker – hus, lån, jobb, barn – men ingenstans om hur vi gör när vi förlorar någonting eller någon. Tänk efter, visst känner du igen det?

En kanadensisk undersökning
I vårt samhälle är det inte accepterat att visa känslor, speciellt inte negativa känslor.
En kanadensisk undersökning har påvisat att barn upp till 15 års ålder får höra av sin omgivning minst 25 000 gånger (!) att det inte är accepterat att visa negativa känslor.
Jo, du läste rätt! Visst är det ofattbart?

Är det något som saknas i ledarskapet idag – enligt vad jag hört från chefer – så är det hur sådana här samtal går till. Jag anser att det är varje chefs och ledares ansvar att hålla det första mötet! Du ska inte lösa något, men du ska kunna lyssna och få den olycksdrabbade att känna sig bekräftad genom det.

Hjärtligt lyssnande
Lyssna – var ett hjärta

På detta sätt växer du både som människa, chef/ledare och medmänniska. Är det något som företagen behöver idag så är det stärkta ledare som kan lyfta sin personal.

För att inte tala om ekonomin! Företaget tjänar mer pengar på att personal trivs och arbetar… inte att de är sjukskrivna! Dessutom… bättre reklam – gratis – går inte att få än nöjda medarbetare som lovordar företaget och dess chefer/ledare.

Tack för att du läste och kommentera gärna. Hur gjorde du? Hur tänkte du?

Total Page Visits: 1763 - Today Page Visits: 2

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.