Fakta om livskriser

Vad är en livskris? En livskris får dig att känna sorg. Sorg är en normal och naturlig känslomässig reaktion på en förlust av något slag. Sorg är alla motstridiga känslor och tankar som våra förluster väcker inom oss. Hur förlusterna upplevs är individuellt, men dödsfall och skilsmässa är ofta smärtsamma.

Sorg är ofta sammankopplad med död och skilsmässa, men sorgereaktioner kan även utlösas av ex:
• Separationer
• Missbruk av alla slag
• Relationsproblem (till en partner, föräldrar, barn, vänner, kollegor)
• Sjukdom, egen eller andras
• Förlusten av ett husdjur
• Barn flyttar hemifrån
• Livet blev inte som du hoppats.

Vanliga sorgereaktioner i samband med förluster och förändringar är:
• En bedövande känsla, som att vara inne i en bubbla
• Humörsvängningar
• Koncentrationssvårigheter
• Oregelbunden sömn (sova för mycket/ för lite)
• Ändrade matvanor (äta för mycket/ för lite)
• Energiförlust (frusen, orkeslös).

Hur reaktionerna ser ut i verkligheten är mycket individuellt och de förändras över tiden. Vad jag beskriver är inte en tidsinställd process som är stegvis, den kan bättre beskrivas som ett flöde som böljar fram och tillbaka.
I detta sammanhang kan det vara lämpligt att nämna att tiden inte spelar någon roll för hur sorgen läker, det är vad du gör under tiden som läker sorgen.

Det vanliga vid livskriser är att den drabbade vill och behöver prata av sig om det inträffade. Efteråt känns en oerhörd lättnad, men nästa gång sker en upprepad procedur av samma ältande… om och om igen. Det som händer kallas för tillfälligt energifrigörande beteende. Det innebär att den drabbade känner lättnad efter att ha berättat allt igen, och igen och igen. Men efter ett tag är sorgekänslan tillbaka igen.

Några ex. på tillfälligt energifrigörande beteende är:
• Mat
• Alkohol
• Ilska
• Träning
• Sex
• Shopping
• Arbete.

Omgivningen brukar reagera på olika sätt. Oftast blir det inte som vi tror. Någon vi litat på drar sig undan och någon stiger fram som vi aldrig tänkt på tidigare. Oavsett vad, så är det väldigt sårande för den som drabbats och kan orsaka tillitsbrist och djupare sorg.

Ex. på olika reaktioner från omgivningen är:
• De vet inte vad de ska säga
• De intellektualiserar
• De kommer med ”goda” råd
• De går över på andra sidan trottoaren
• De undviker att prata om det som hänt
• De jämför med sitt eget liv och egna händelser
• De försöker byta samtalsämne
• De är rädda för våra känslor.

De vanligaste klyschorna folk använder när de möter någon som drabbats av sorg är: • Tiden läker alla sår (nej, det är snarare vad vi gör under tiden som läker)
• Var inte ledsen (du träffar snart en ny, du kan få flera barn)
• Var stark (för andras skull)
• Ersätt förlusten (skaffa en ny hund, en ny partner, ett nytt jobb)
• Håll dig sysselsatt (jobba/träna för att skingra tankarna, det blir en flykt).

Ingen säger dessa saker för att såra, de har själva hört dem och upprepar dem.
Det handlar mer om okunskap. Men om du själv har kunskap om detta så tar det inte lika hårt och du kan tänka att de menar väl, men att de inte förstår hur orden tar.

Tack för att du läste… kommentera gärna och dela med dig av dina egna upplevelser. … och du… var rädd om dig!

Total Page Visits: 4682 - Today Page Visits: 1

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.